JAC Class 9 English Story Writing

Jharkhand Board JAC Class 9 English Solutions Story Writing Questions and Answers.

JAC Board Class 9 English Story Writing

अंग्रेजी के प्रश्न-पत्र में किसी कहानी के hints (संकेत) देकर कहानी को लगभग 50-70 शब्दों में पूर्ण करने के लिए कहा जाता है।
कहानी-लेखन में हमें निम्नलिखित महत्त्वपूर्ण बिन्दुओं पर ध्यान देना चाहिए –

  • कहानी की कथावस्तु (plot) को समझने का प्रयास करना चाहिए।
  • घटनाओं के क्रम में कोई परिवर्तन किये बिना कहानी को अपनी भाषा में लिखना चाहिए।
  • कहानी की रूपरेखा के hints वर्तमान काल में दिये जाते हैं। परन्तु. आपको परीक्षा में दिए हुए hints के आधार पर कहानी को भूतकाल (Past Tense) में लिखना चाहिए।
  • कहानी की निरन्तरता बनाये रखने के लिए आपको hints के अतिरिक्त कुछ शब्द एवं वाक्य जोड़ने पड़ सकते हैं।
  • Direct Speech के स्थान पर Indirect Speech का प्रयोग उचित रहता है।
  • Hints में Articles नहीं दिये होते हैं। इसलिए hints को अच्छी तरह पढ़कर उचित Articles का प्रयोग करना चाहिए।
  • कहानी लिख चुकने के बाद उसे दोहरा लेना चाहिए। व्याकरण तथा वर्तनी (spelling) सम्बन्धी अशुद्धियों को ठीक कर देना चाहिए।
  • Moral कहानी का नैतिक सार होता है। अतः इसे अवश्य लिखें।

Some Examples of Story-Writing

Question 1.
Write a story in 50-70 words using the outline given below. Assign a suitable title and a moral to it :
निम्न outline का प्रयोग कर 50-70 शब्दों में एक कहानी लिखिए। शीर्षक तथा इसकी शिक्षा के बारे में भी लिखिए।
Four bulls ……. always together ……. a lion ……. the same forest ……. wants to kill them …….. told one bull……..other bulls jealous of him …….. eat fresh grass ……. leave stale ……. bull believes …….. goes alone …….. kills and eats……..the same trick on others kills them one by one.
Answer:
Union is Strength (Four Bulls)

Once there were four bulls in a forest. They always lived together. A lion lived in the same forest and wanted to kill them but could not succeed. According to his plan, he went to one of them and praised him. He told him that the other three bulls were jealous of him. They always ate fresh grass and left stale one for him.

The foolish bull believed it and the next day he went away to graze alone. The lion killed and ate him up. He repeated the same trick with other bulls. The other bulls, too, did the same foolish act. In this way, the lion killed all of them one by one. Moral : Union is strength.

JAC Class 9 English Story Writing

एकता ही शक्ति है (चार साँड़)

एक बार एक जंगल में चार साँड़ थे। वे हमेशा साथ रहते थे। एक शेर भी उसी जंगल में रहता था तथा उन्हें मारना चाहता था परन्तु सफल नहीं हो सका। अपनी योजना अनुसार वह उनमें से एक के पास गया और उसकी प्रशंसा की। उसने उससे कहा कि दूसरे साँड़ उससे ईर्ष्या करते हैं। वे हमेशा ताजी घास खाते हैं और उसके लिए खराब घास छोड़ देते हैं। मूर्ख साँड़ ने इस पर विश्वास कर लिया और अगले दिन वह अकेला चरने के लिए चला गया। शेर ने उसे मार डाला और खा गया। उसने यही चालाकी दूसरे साँड़ों पर दोहराई। दूसरे साँड़ों ने भी वही मूर्खतापूर्ण कार्य किया। इस प्रकार शेर ने एक-एक करके उन सभी को मार डाला। शिक्षा – एकता ही शक्ति है।

Question 2.
Write a story in 50-70 words using the outline given below. Assign a suitable title and a moral to it :
Two friends …….. travel together ……. promise to help in danger…….pass through a forest ……. see a bear …….. one climbs up a tree……..the other does not know how to climb thinks a plan……..lies down on the ground…….holds breath …….. bear smells him…….. takes him for dead……..leaves……..friend comes down………asks what did bear say……..don’t rely on false friends…….feels ashamed.
Answer:
Two Friends and a Bear

Once there lived two friends in a village. One day they travelled together through a forest. They promised to help each other. They saw a bear coming towards them. They got frightened. One of them climbed up a tree. The other one did not know how to climb a tree. He knew the danger. He thought of a plan.

He lay down on the ground. He held his breath. The bear smelt him. It took him to be dead and left him. The first friend came down and asked what the bear had told him. The second friend replied, “The bear advised me not to rely on false friends.” The other friend felt ashamed. Moral : A friend in need is a friend indeed.

दो मित्र और भालू

एक बार एक गाँव में दो मित्र रहते थे। एक दिन उन्होंने साथ-साथ एक जंगल से.यात्रा की। उन्होंने एक-दूसरे की सहायता करने का वायदा किया। उन्होंने एक भालू अपनी ओर आते हुए देखा। वे भयभीत हो गए। उनमें से एक पेड़ पर चढ़ गया। दूसरा पेड़ पर चढ़ना नहीं जानता था। उसने खतरे को जाना। उसने एक योजना सोची। वह जमीन पर लेट गया।

उसने अपनी साँस रोक ली। भालू ने उसे सूँघा। उसने उसे मृत समझा और चला गया। पहला मित्र नीचे आया और पूछा कि भालू ने उससे क्या कहा था। दूसरे मित्र ने उत्तर दिया, “भालू ने मुझे झूठे दोस्तों पर विश्वास न करने की सलाह् दी।” दूसरा मित्र शर्मिन्दा हुआ। शिक्षा – जो जरूरत में काम आये, वास्तव में वही सच्चा मित्र है।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 3.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A fox……..hungry…….searches food……. sees a vine of grapes…….bunches of ripe grapes……. goes there……. hanging high …… jumps again and again ……. not reaches the grapes …….. all in vain …….. tired …….. runs away saying, …………. The grapes are sour …………. They are not worth eating.
Answer:
The Fox and the Grapes

Once there was a clever fox. He was very hungry. He went out in search of food. Suddenly he saw a vine of grapes. The sight of the bunches of ripe grapes made his mouth full of water. He went there. They were hanging high above his head. He jumped again and again to get them. But he could not reach the grapes.

He took some rest. He jumped again but it was in vain. He became very tired. He thought for some time, then he ran away saying, “The grapes are sour. They are not worth eating.” Moral: Grapes, out of reach, are said to be sour.

नोट : ‘Fox’ पुल्लिंग (Masculine) है। अत: Fox के लिए Pronoun – He, him, his का प्रयोग होगा। Vixen स्त्रीलिंग है, इसके लिए She, her, hers का प्रयोग होता है। Fox (नर लोमड़ी/लोमड़), Vixen (मादा लोमड़ी)।

लोमड़ी और अंगूर

एक बार एक चालाक लोमड़ी थी। वह बहुत भूखी थी। वह भोजन की तलाश में निकली। अचानक उसने अंगूरों की एक बेल देखी। पके अंगूरों के गुच्छे के दृश्य से उसके मुँह में पानी भर आया। वह वहाँ गयी। वह उसके सिर के ऊपर ऊँचे लटक रहे थे। वह उन्हें प्राप्त करने के लिए बार-बार उछली। लेकिन वह अंगूरों को प्राप्त न कर सकी। उसने कुछ आराम किया। वह दोबारा कूदी लेकिन सब व्यर्थ रहा। वह बहुत थक गयी। उसने कुछ समय सोचा; फिर वह यह कहते हुए चली गयी, “अंगूर खट्टे हैं। वे खाने योग्य नहीं हैं।” शिक्षा – हाथ न आये अंगूर खट्टे बताये जाते हैं।

Question 4.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A wolf……..hungry and thirsty……..sees a lamb drinking water in a stream ………. wants to eat ……….. invents an excuse to eat it………..making water dirty ……… the lamb down stream …….. lamb abuses last year ……. lamb six months ……… it must be your parents………kills the ……………… lamb.
Answer:
The Wolf and the Lamb

One day a hungry and thirsty wolf saw a lamb drinking water in a stream. He wanted to eat the lamb, so he went to the lamb and said, “Why are you making water dirty ?” The lamb said, “Sir, the water is running from you to me. How can I make water dirty ?” The wolf invented another pretext and asked, “Why did you abuse me last year ?” The lamb said, “I am only six months old, Sir. How could I abuse you ?” “Then it must be your parents,” saying this he killed the lamb.
Moral: Might is right.

भेड़िया और मेमना

एक दिन एक भूखे-प्यासे भेड़िये ने एक मेमने को एक धारा में पानी पीते हुए देखा। वह उसे खाना चाहता था इसलिये वह मेमने के पास गया और बोला, “तुम पानी गंदा क्यों कर रहे हो ?” मेमने ने कहा; ” श्रीमान् पानी आपकी तरफ से मेरी ओर बह रहा है। मैं पानी कैसे गंदा कर सकता हूँ ?” भेड़िये ने एक अन्य बहाना खोजा और पूछा, “तुमने मुझे पिछले वर्ष गाली क्यों दी थी ?” मेमना बोला, “मैं मात्र छः माह का हूँ, श्रीमान्। मैं आपको गाली कैसे दे सकता था ?” “तब जरूर वे तुम्हारे माता-पिता होंगे,” यह कहते हुए उसने मेमने को मार दिया।. शिक्षा – जिसकी लाठी उसकी भैस।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 5.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A dog…….hungry……wanders here and there…….searches food…….finds …….bone……. wants…….quiet ……………place……..while crossing the bridge …….sees reflection water…….thinks another dog…….wants…….. other bone…….opens mouth to bark…….bone falls……water……sad.
Answer:
A Greedy Dog

Once there was a hungry dog. It wandered here and there in search of food. By chance, it found a piece of bone at a place. It wanted to enjoy it at a quiet place. It had to pass over a bridge. While crossing the bridge, it saw its reflection in the water. The dog thought it to be another dog with a piece of bone. It wanted to take the other piece of bone too. It opened its mouth to bark. As soon as it opened its mouth, the piece of bone fell into the water. Now the dog was very sad. Moral: Greed is a curse.

एक लालची कुत्ता

एक बार एक भूखा कुत्ता था। वह भोजन की त्लाश में इधर-उधर घूमता रहा। संयोग से, उसे एक स्थान पर एक हड्डी का टुकड़ा मिल गया। वह किसी निर्जन स्थान पर उसका आनन्द लेना चाहता था। उसे एक पुल पर से होकर गुजरना पड़ा।

पुल पार करते हुए उसने पानी में अपना प्रतिबिम्ब देखा। कुत्ते ने इसे (प्रतिबिम्ब को) हड्डी का टुकड़ा लिये हुए एक दूसरा कुत्ता समझ लिया। वह हड्डी के उस दूसरे टुकड़े को भी लेना चाहता था। उसने भौंकने के लिए अपना मुँह खोला। जैसे ही उसने अपना मुँह खोला, हड्डी का‘टुकड़ा पानी में गिर गया। अब कुत्ता बहुत दुखी हुआ। शिक्षा – लालच बुरी बला है।

Question 6.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A capseller…….travels…….place to place…….a bag of caps…….. hot afternoon …… sleeps…….a tree…….many monkeys ……. climb down…….take away caps……..awakes…….bag empty…….worried…….thinks…….throws away his own cap……..monkeys do the same…….collects…….goes way.
Answer:
The Capseller and the Monkeys

Once a capseller used to travel from place to place to sell caps. One hot afternoon he slept under a shady tree. There were many monkeys in that tree. They climbed down and took away all his caps.

When the capseller woke up, he found his bundle empty. By chance he looked up that every monkey had a cap on hishead. He thought of a plan. He took off his cap and threw it away on the ground. All the monkeys did the same. The capseller collected his caps and went away. Moral: Wit triumphs where physical strength fails.

टोपी विक्रेता और बन्दर

एक बार एक टोपी बेचने वाला टोपी बेचने के लिए स्थान-स्थान पर जाया करता था। एक गर्मी की दोपहर को वह एक छायादार पेड़ के नीचे सो गया। उस पेड़ पर बहुत-से बन्दर थे। वे नीचे आये और उसकी सारी टोपियों को ले गये। जब टोपी बेचने वाला उठा, उसने अपना गट्ठर खाली पाया। अचानक उसने ऊपर देखा कि प्रत्येक बन्दर के सिर पर टोपी थी। उसने एक तरकीब सोची। उसने अपनी टोपी उतारी और उसे जमीन पर फेंक दिया। सारे बन्दरों ने ऐसा ही किया। टोपी बेचने वाले ने अपनी टोपियाँ इकट्ठी की और चला गया। शिक्षा – जहाँ शारीरिक शक्ति असफल हो जाती है, वहाँ बुद्धि सफल हो जाती है।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 7.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A hare……proud of his speed…….laughs at the tortoise……. slow speed…….challenges…….run a race…..race begins……hare runs fast …… tortoise left behind …….. thinks to take rest……sleeps under a tree …… tortoise goes on ……. reaches the gọal…….loses the race…….hare wakes up…….runs fast.
Answer:
The Hare and the Tortoise

Once a hare was proud of his speed. One day he laughed at the tortoise for his slow speed. The tortoise challenged the hare to run a race. Next morning the race began. The hare ran fast. The tortoise was left far behind. On the way the hare thought to take some rest under a tree. So he lay down. He soon fell fast asleep.

The tortoise went on slowly and steadily. He reached the goal. After some time the hare woke up and ran. When he reached the goal, he found the tortoise already there. The hare lost the race. He felt much ashamed. Moral: Slow and steady wins the race.

खरगोश और कछुआ

एक बार एक खरगोश को अपनी चाल पर गर्व था। एक दिन उसने कछुए की मन्द चाल के लिए हैंसी उड़ाई। कछुए ने खरगोश को अपने साथ दौड़ने की चुनौती दी। अगली सुबह दौड़ प्रारम्भ हुई। खरगोश तेज दौड़ा। कछुआ बहुत पीछे रह गया। रास्ते में खरगोश ने एक पेड़ के नीचे थोड़ा आराम करने की सोची। इसलिए वह लेट गया। उसे जल्दी ही गहरी नींद आ गई। कछुआ धीरे-धीरे और लगातार चलता रहा। वह लक्ष्य तक पहुँच गया। कुछ समय पश्चात् खरगोश उठा और दौड़ा। जब वह लक्ष्य तक पहुँचा, उसने कछुए को पहले ही वहाँ पाया। खरगोश दौड़ हार गया। वह बहुत लज्जित हुआ। शिक्षा – निरन्तर प्रयत्नशील धीमी गति का धावक दौड़ जीतता है।

Question 8.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A crow…….foolish…….a piece of bread……..in a tree……..a fox clever……..hungry notices the crow…….wants to get the piece……..thinks plan……..praises…….beauty …….sweet voice…….requests…….sings a song…….glad……..begins singing……..opens its beak…….falls ground ……..picks up………runs away……..crow………sad.
Answer:
The Fox and the Crow

Once there was a foolish crow sitting in a tree. It had a piece of bread in its beak. A clever fox noticed the crow with a piece of bread. He wanted to get it.

He thought of a plan. He praised the crow, “You are a beautiful bird. Your voice is very sweet. Please sing a song for me.” The silly crow felt flattered. It opened its beak to sing. The piece of bread fell down on the ground. The fox picked it up and ran away. Now the crow was sad. Moral: Beware of flatterers.

लोमड़ी और कौआ

एक बार एक मूर्ख कौआ पेड़ पर बैठा हुआ था। उसकी चोंच में रोटी का टुकड़ा था। एक चालाक लोमड़ी ने कौए को रोटी के टुकड़े के साथ देखा। वह इसे प्राप्त करना चाहती थी। उसने एक तरकीब सोची। उसने कौए की प्रशंसा की, “तुम एक सुन्दर पक्षी हो। तुम्हारी आवाज बड़ी मधुर है। कृप्या मेरे लिए एक गीत गाओ।” मूर्ख कौआ झूठी प्रशंसा में आ गया। उसने गाने के लिए अपनी चोंच खोली। रोटी का टुकड़ा जमीन पर गिर पड़ा। लोमड़ी ने उसे उठाया और भाग गई। अब कौआ दुखी था। शिक्षा – चापलूसों से सावधान रहो।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 9.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A thick forest…….. lion asleep…….. mouse moving about……..dances on the lion’s body……. the lion awakes…….gets angry……..catches mouse in paw……..ready to kill……..begs mercy…….promises to help him……..lion laughs……..lets go off……..later on……..lion caught in a net……..tries to free himself……..in vain……..roars……..the mouse appears…….cuts the net……..lion is freed……..life saved ……..kindness ……..rewarded.
Answer:
The Lion and the Mouse

Once a lion was sleeping under a tree. A mouse climbed on his body and started moving there. The lion woke up. He got angry. He caught the mouse in his paw. He was ready to kill it. The mouse begged for mercy. The mouse promised to help him in need. The lion laughed at this. He, however, let the mouse go off.

One day the lion was caught in a net. He roared loudly. The mouse heard it and came there. It began to cut the net with its teeth. The lion became free. Thus he was rewarded for his kindness. Moral: Do good, find good.

शेंर और चूहा

एक दिन एक शेर एक पेड़ के नीचे सो रहा था। एक चूहा उसके शरीर पर चढ़ा और वहाँ पर घूमने लगा। शेर जाग गया। वह नाराज हो गया। उसने चूहे को अपने पंजे में पकड़ लिया। वह चूहे को मारने के लिए तैयार था। चूहे ने दया के लिए प्रार्थना की। चूहे ने उसकी आवश्यकता के समय मदद करने का वायदा किया। शेर इस पर हैंसा। फिर भी उसने चूहे को जाने दिया। एक दिन शेर को जाल में पकड़ लिया गया। वह जोर से दहाड़ा। चूहे ने इसे सुना और वहाँ आया। उसने अपने दाँतों से जाल काटंना शुरू किया। शेर मुक्त हो गया। इस प्रकार उसे अपनी दयालुता के लिए पुरस्कार मिल गया। शिक्षा – कर भला, होगा भला।

Question 10.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A bee…….falls into water…….drowns…… dove……. in the tree…….feels pity…….plucks leaf……drops…….bee climbs…….flies away…….saved……..later………hunter aims at the dove……dove unaware…….bee attacks in swarm………gun goes off…… misses aim……..dove flies off ………saved ……………. Friend in need………friend indeed.
Answer:
The Bee and the Dove

Once a bee fell into the water of a river. It began to drown. A dove felt pity for the bee. It plucked a leaf and dropped it near the bee. The bee climbed upon the leaf. When its wings got dried, it flew away. A few days later, a hunter came there. He aimed at the dove. The dove was unaware of it. Luckily the bee noticed the hunter. It flew to its hive. All the bees attacked in a swarm on the hunter. The hunter missed his aim and the gun went off. The doye flew away. Thus the bee repaid the dove for its kindness. Moral: Do good, find good. or kindness begets kindnessfs.

मधुमक्खी और फाख्ता

एक बार एक मधुमक्खी एक नदी के जल में गिर गयी। वह डूबने लगी। एक फाख्ता को मधुमक्खी पर दया आ गयी। उसने एक पत्ता तोड़ा और मधुमक्खी के पास गिरा दिया। मधुमक्खी पत्ते पर चढ़ गई। जब उसके पंख सूख गये, वह उड़ गई। कुछ दिनों बाद एक शिकारी वहाँ आया। उसने फाख्ता की तरफ निशाना लगाया। फाख्ता इससे अनभिज्ञ थी। सौभाग्य से मधुमक्खी ने शिकारी को देख लिया। वह उड़कर अपने छत्ते के पास गई। सभी मधुमक्खियों ने झुण्ड में शिकारी पर आक्रमण कर दिया। शिकारी का निशाना चूक गया और बन्दूक चल गई। फाख्ता उड़ गई। इस तरह मधुमक्खी ने फाख्ता की दयालुता का बदला चुका दिया। शिक्षा – कर भला, हो भला। दयालुता के बदले दयालुता मिलती है।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 11.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A woodcutter…….very honest…….goes to forest…….cutting wood…….tree near bank of a stream……..axe falls…….deep water below …….drowned …….sad…….begins to cry…….water-god appears…….brings, axe of gold……. rufuses to accept…….axe of silver…….refuses…….axe of iron……..readily accepts ……..water-god pleased…….gives away all three axes.
Answer:
River god and the Woodcutter

Once a woodcutter was cutting a tree on the bank of a river. By chance, his axe fell into the water. He began to cry and pray to the river god. The river god appeared there and asked him the reason. The poor woodcutter told him the whole story.

The god dived into the river and brought a”golden axe. The woodcutter refused to take it. Then the god brought a silver axe. The woodcutter refused to take it either. Then the god brought an iron axe. He accepted it happily. The god was pleased with his honesty and gave him all the three axes as a reward. Moral: Honesty is the best policy.

जल-देवता और लकड़हारा

एक बार एक लकड़हारा एक नदी के किनारे एक पेड़ काट रहा था। संयोग से, उसकी कुल्हाड़ी पानी के अन्दर गिर गयी। वह रोने लगा और नदी के देवता से प्रार्थना करने लगा। नदी के देवता वहाँ प्रकट हुए और उससे कारण पूछा। निर्धन लकड़हारे ने उन्हें सारी कहानी सुनाई।
देवता ने नदी में डुबकी लगाई और एक सोने की कुल्हाड़ी लाए। लकड़हारे ने उसे लेने से इन्कार कर दिया।

फिर नदी के देवता एक चँदी की कुल्हाड़ी लेकर आये। लकड़हारे ने उसे भी लेना अस्वीकार कर दिया। तब नदी के देवता एक लोहे की कुल्हाड़ी के साथ आये। उसने इसे प्रसन्नता से ले लिया। देवता उसकी ईमानदारी से प्रसन्न हुए और पुरस्कार के रूप में तीनों कुल्हाड़ियाँ उसे दे दीं। शिक्षा – ईमानदारी सर्वोत्तम नीति है।

Question 12.
Write a story in 50-70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
Old farmer……………four sons………….always quarrelling……………. farmer advises…….no effect……….calls his sons………..gives a bundle of sticks ………..none can break………unties the bundle…….gives a stick……..breaks……..teaches lesson …….. realize……..give up quarrelling.
Answer:
The Old Farmer and His Sons
Or
Union is Strength
Answer:
An old farmer had four quarrelling sons. So he was very sad. One day he thought a plan to teach them a lesson. He gave each of them a bundle of sticks and asked them to break it. Each of them tried his best but no one could break it.

Then the farmer untied the bundle. He gave each son a stick to break. Now each of them broke the stick easily. The father taught them to live united like the bundle of sticks. They realized their mistake. Now they gave up quarrelling.
Moral : Union is strength.

वृद्ध कृषक और उसके पुत्र या एकता ही शक्ति है

एक वृद्ध किसान के चार झगड़ालू पुत्र थे। इसलिए किसान बहुत दुखी था। एक दिन उन्हें सबक सिखाने के लिए उसने एक तरकीब सोची। उसने उनमें से प्रत्येक को लकड़ी का एक गट्ठर दिया व उसे तोड़ने को कहा। उनमें से प्रत्येक ने भरसक प्रयास किया लेकिन कोई भी इसे नहीं तोड़ सका। तब किसान ने गट्ठर खोल दिया। उसने प्रत्येक पुत्र को एक लकड़ी तोड़ने के लिए दी। अब उनमें से प्रत्येक ने लकड़ी को आसानी से तोड़ दिया। किसान ने उनको लकड़ियों के गट्ठर की तरह संगठित होकर रहना सिखाया। उन्होंने अपनी गलती मानी। अब उन्होंने झगड़ना छोड़ दिया। शिक्षा – संगठन ही शक्ति है।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 13.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A shepherd……..grazes sheep………thinks of a mischief……..cries “Wolf  Wolf !”……. villagers run to help………. wolf…….. villagers angry…….. one day a wolf really comes………cries for help………people do not believe………kills many sheep.
Answer:
The Shepherd and the Wolf

Once there was a shepherd. He grazed sheep from morning till evening. One day he thought of a mischief. He climbed a tree. He started crying loudly “Wolf! Wolf! Save me ! Help me !” The villagers ran to help him. But they found no wolf. The boy laughed at them and said that it was only a joke. The villagers became very angry and returnd to their fields.

One day a wolf really came there. The boy began to cry for help. The villagers did not believe him. So nobody came to help him. The wolf killed many sheep. Moral: Once a liar always a liar. Or A liar is never believed.

गड़रिया और भेड़िया

एक बार एक गड़रिया था। वह सुबह से शाम तक भेड़ें चराता था। एक दिन उसे एक शरारत सूझी। वह एक पेड़ पर चढ़ गया। वह जोर-जोर से चिल्लाने लगा, “भेड़िया ! भेड़िया ! मुझे बचाओ ! मेरी सहायता करो ? ग्रामीण उसकी तरफ मदद के लिए दौड़े। लेकिन उन्हें भेड़िया न मिला। लड़का उन पर हैंसा और बोला कि यह तो केवल मजाक था। ग्रामीण बहुत नाराज हुए और वापस अपने खेतों को लौट गये। एक दिन एक भेड़िया वास्तव में वहाँ आ गया। लड़का सहायता के लिए चिल्लाने लगा। ग्रामीणों ने उसका विश्वास नहीं किया। इसलिए कोई भी उसकी सहायता करने नहीं आया। भेड़िये ने कई भेड़ें मार डालीं। शिक्षा – एक बार का झूठा, सदा के लिए झूठा। या झूठे का कभी कोई विश्वास नहीं करता।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 14.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
Answer:
The Vain Stag

One fine morning a stag was drinking water in a pool. By chance he saw his reflection in the water. He felt proud of his beautiful horns. But he was ashamed of his ugly legs. Suddenly a hunter set his hounds after the stag. The stag ran fast to save his life. But his horns got stuck in the bushes He tried hard to free himself but in vain.

Now the stag realised that his ugly legs could have saved him but his beautiful horns caused his death. In the meantime, the hounds came there and killed him. Moral : All that glitters is not gold.

घमण्डी बारहसिंगा

एक सुहावनी सुबह एक बारहसिंगा एक सरोवर पर पानी पी रहा था। अकस्मात् उसने पानी में अपना प्रतिबिम्ब देखा। उसे अपने सुन्दर सींगों पर गर्व हुआ। लेकिन उसे अपनी भद्दी टाँगों पर लज्जा महसूस हुई। अचानक एक शिकारी ने अपने शिकारी कुत्ते बारहसिंगे के पीछे छोड़ दिये। बारहसिंगा अपना जीवन बचाने के लिए तेज दौड़ा। लेकिन उसके सींग झाड़ी में फँस गये। उसने स्वयं को मुक्त करने के लिए जोर लगाया लेकिन सब व्यर्थ रहा। अब बारहसिंगे ने महसूस किया कि उसकी भद्दी टाँगें उसे बचा लेर्ती परन्तु उसके सुन्दर सींग उसकी मृत्यु का कारण बने। इसी बीच शिकारी कुत्ते वहाँ आ पहुँचे और उसे मार दिया। शिक्षा – हर चमकने वाली वस्तु सोना नर्हीं होती।

Question 15.
Write a story in 50- 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
A lion……..very old……..too weak to hunt…….thinks of a plan…….goes……..lives in the den……..pretends to be ill……..animals come to ask about his health……..kills …….. fox comes……..sees footprints of animals…….entering den…. not returning ……. lion invites …….. fox refuses ……..runs away …….. saves life.
Answer:
The Lion and the Fox

Once an old lion became too weak to hunt. He thought of a plan. He pretended to be ill. The animals came to ask about his health in his den. The lion killed and eat up every animal which entered the den. One day a fox came to meet him. He saw the footprints of the animals entering the den but not of returning from there. The lion invited him. But the cunning fox said, “I am too wise for your tricks.” Saying this, the fox ran away. Thus he saved his life from the cruel lion.
Moral : An ounce of wit is better than a pound of strength.

शेर और लोमड़ी

एक बार एक वृद्ध शेर इतना कमजोर हो गया कि वह शिकार नहीं कर सकता था। उसने एक तरकीब सोची। उसने बीमार होने का बहाना किया। जानवर उसकी कुशल-क्षेम पूछने उसकी गुफा में आते थे। शेर उस प्रत्येक जानवर को मारकर खा जाता था जो उसकी गुफा में प्रवेश करता था। एक दिन एक लोमड़ी उससे मिलने आयी। उसने गुफा में प्रवेश करते हुए जानवरों के पद-चिह्न देखे लेकिन वहाँ से लौटने के नहीं। शेर ने उसे निमन्त्रण दिया। लेकिन चालाक लोमड़ी बोली, “मैं इतनी बुद्धिमान हूँ कि तुम्हारी चालाकी समझ सकती हूँ।” यह कहते हुए लोमड़ी भाग गयी। इस तरह उसने अपना जीवन निर्दयी शेर से बचा लिया। शिक्षा -बुद्धि शक्ति से श्रेष्ठतर है।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 16.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
An elephant …… goes to drink water…..passes by tailor’s shop……gives a loaf daily ……… one day his son ………… at shop…… pricks needle in his trunk ….elephant gets angry …… goes to the river ………. fills dirty water ………… throws in tailor’s shop…..spoils all clothes.
Answer:
The Tailor and the Elephant

There was an elephant in a town. He used to go to the river to drink water. On the way he used to pass by a tailor’s shop. The tailor used to give him a loaf of bread daily. One day the tailor was not at the shop. His son was sitting at the shop. He did not give anything to the elephant but pricked a needle in his trunk. The elephant got angry. He went to the river bank. He filled dirty water in his trunk. He came to the tailor’s shop. He sprayed dirty water in the shop. He spoiled all the clothes. Moral : Tit for tat.

दर्जी और हथथी

एक कस्बे में एक हाथी था। वह नदी पर पानी पीने जाया करता था। रास्ते में वह एक दर्जी की दुकान के पास से गुजरता था। दर्जी उसे प्रतिदिन एक रोटी का टुकड़ा दे दिया करता था। एक दिन दर्जी दुकान पर नहीं था। उसका पुत्र दुकान पर बैठा हुआ था। उसने हाथी को कुछ नहीं दिया बल्कि उसकी सूँड में एक सुई चुभो दी। हाथी क्रोधित हो गया। वह नदी के किनारे गया। उसने अपनी सूँड में गन्दा पानी भरा। वह दर्जी की दुकान पर आया। उसने गन्दा पानी दुकान में छिड़क दिया। उसने सारे कपड़े खराब कर दिये। शिक्षा – जैसे को तैसा।

JAC Class 9 English Story Writing

Question 17.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
Answer:
The Hen That Laid Golden Eggs

Once there was a farmer. He had a wonderful hen that laid a golden egg daily. The farmer was very greedy. One day the farmer thought of a plan to get all the eggs. He wanted to be rich very soon. He thought there must be a lot of eggs in the hen’s body. He took a knife and killed the hen. He cut the stomach of the hen. He opened it. He looked for the eggs in its body, but there were no eggs. The foolish farmer was very sad now. He repented for his folly very much.
Moral : Greed is a curse.

सोने के अण्डे देने वाली मुर्गी

एक किसान था। उसके पास एक अद्भुत मुर्गी थी जो प्रतिदिन सोने का एक अण्डा देती थी। किसान बड़ा लालची था। एक दिन किसान ने सारे अण्डे पाने के लिए एक योजना बनाई। वह बहुत जल्दी अमीर बनना चाहता था। उसने सोचा कि मुर्गी के शरीर में बहुत सारे अण्डे होंगे। उसने एक चाकू लिया और मुर्गी को मार दिया। उसने मुर्गी के पेट को काट दिया। उसने उसको खोला। उसने उसके शरीर में अण्डों को तलाशा किन्तु वहाँ अण्डे नहीं थे। मूर्ख किसान अब बड़ा दुखी हुआ। उसे अपनी मूर्खता पर बड़ा पछतावा हुआ। शिक्षा – लालच बुरी बला है।

Question 18.
Write a story in 50 – 70 words using the outline given below. Assign a suitable title and moral to it :
Two cats ……………. quarrel ………. monkey……offers to act as judge …….. cuts the bigger piece…..more than necessary……… its other piece………pieces become smaller and smaller……….the cats request to return what is left …………. refuses …… says….. reward of his labour.
Answer:
Two Cats and a Monkey

One day two cats found a piece of bread. They divided it into two unequal parts. They started quarrelling. Seeing all this, a monkey offered to act as a judge. The cats agreed to it. He cut the bigger piece more than necessary and ate it. Now the other piece became bigger. Now he cut a piece from the bigger piece as before.

Now it became smaller than other. Thus the pieces became smaller and smaller. The cats understood the monkey’s trick. They demanded their piece back. The cleyer monkey ate the remaining piece saying that it was the reward of his labour. Moral : Beware of a robber in the garb of a saint.

JAC Class 9 English Story Writing

दो बिल्लियाँ और बन्दर

एक बार दो बिल्लियों को एक रोटी का टुकड़ा मिला। उन्होंने इसे दो असमान भागों में बाँटा। वे झगड़ने लर्गी। यह सब देखकर एक बंदर ने एक निर्णायक का कार्य करने का प्रस्ताव रखा। बिल्लियाँ राजी हो गईं। उसने बड़े टुकड़े को जरूरत से ज्यादा बड़ा काटा व उसे खा गया।। अब दूसरा टुकड़ा बड़ा हो गया। अब उसने बड़े टुकड़े में से एक टुकड़ा पहले की तरह. तोड़ा। अब यह दूसरे से छोटा हो गया। इस प्रकार टुकड़े छोटे पर छोटे होते गये। बिल्लियाँ बंदर की चालाकी समझ गयीं। उन्होंने अपना टुकड़ा वापस माँगा। चालाक बंदर बचे हुए टुकड़े को यह कहते हुए खा गया कि यह उसकी मेहनत का ईनाम है। शिक्षा : राम-राम जपना पराया माल अपना वालों से सावधान रहें।

Leave a Comment