JAC Board Class 10th English Solutions First Flight Poem 5 The Ball Poem
JAC Class 10th English The Ball Poem Textbook Questions and Answers
Thinking about the Poem (Page 47)
In pairs, attempt the following questions.
(जोड़े बनाकर निम्नलिखित प्रश्नों को हल करो।)
Question 1.
Why does the poet say, “I would not intrude on him”? Why doesn’t he offer him money to buy another ball?
(कवि क्यों कहता है, “मैं उसकी अवस्था में दखल नहीं दूंगा” ? दूसरी गेंद खरीदने के लिए वह उसे पैसे क्यों नहीं देता है?)
Answer:
The boy is really shaken at the loss of his ball. The poet says that he will not intrude upon the boy because the boy must learn to tolerate loss. The poet emphasises this loss. He thinks that money cannot compensate the sense of loss. So he doesn’t give the boy money.
(लड़का अपनी गेंद के खो जाने से काँप उठता है। कवि कहता है कि वह उसकी अवस्था में दखल नहीं देमा क्योंकि लड़के को क्षति सहन करना सीखना होगा। कवि इस क्षति पर जोर देता है। वह कहता है कि धन क्षति की पूर्ति नहीं कर सकता। इसलिए वह लड़के को धन नहीं देता।)
Question 2.
“…staring down /All his young days into the harbour where/His ball went…” Do you think the boy has had the ball for a long time? Is it linked to the memories of days when he played with it?
(“………. घूरते हुए देखना/अपने उन सभी युवा दिनों को जब वह बंदरगाह पर गेंद से खेलता था। उसकी गेंद चली गई…..।” क्या आपके विचार में लड़के के पास बहुत दिनों से गेंद थी? क्या इसका संबंध उन दिनों से है जब वह गेंद के साथ खेला करता था?)
Answer:
Yes, the boy has had the ball for a long time. It is clear from the lines in the poem. ‘staring down/ All his young days…’These lines show that the ball is linked to the memories of many days.
(हाँ, लड़के के पास बहुत दिनों से गेंद थी। यह कविता में वर्णित इन पंक्तियों से स्पष्ट होता है। ये पंक्तियाँ दर्शाती हैं कि गेंद बहुत-से दिनों की यादों से जुड़ी हुई है।)
Question 3.
What does “in the world of possessions” mean?
(“भौतिक संसार” का क्या अर्थ है?)
Answer:
It means ‘the world’ of materialistic things. In such a world ones’ possessions carry importance.
(इसका अर्थ है भौतिक चीजों का संसार। ऐसे संसार में किसी व्यक्ति के पास होने वाली चीजों का बहुत महत्त्व होता है।)
Question 4.
Do you think the boy has lost anything earlier? Pick out the words that suggest the answer.
(आपके विचार में लड़के ने क्या पहले भी कोई चीज खोई है? उत्तर को बताने वाले शब्द छाँटिए।)
Answer:
The boy has lost something earlier also. It is clear in the opening line ‘What is the boy now’.
(लड़के ने पहले भी कोई चीज खोई है। कविता की पहली पंक्ति ‘अब लड़के को क्या हो गया है?’ इसके बारे में बताती है।)
Question 5.
What does the poet say the boy is learning from the loss of the ball? Try to explain this in your own words.
(कवि के विचार में लड़का गेंद के खो जाने से क्या सबक सीख रहा है? इसकी अपने शब्दों में व्याख्या करने का प्रयास करो।)
Answer:
The poet says that the boy is learning to live with his loss. In this world loss is a fact. The boy has lost his ball. He is shaken by it. But he must try to understand emotional implication of the sense of loss.
(कवि कहता है कि लड़का इस क्षति के साथ जीना सीख रहा है। इस संसार में ‘खो जाना’ एक सच्चाई है। लड़के ने अपनी गेंद खो दी है। वह इससे काँप उठा है। लेकिन उसे क्षति से जुड़ी हुई भावनात्मक उलझनों को समझने का प्रयास करना चाहिए।)
Question 6.
Have you ever lost something you liked very much? Write a paragraph describing how you felt then, and saying whether-and how you got over your loss.
(क्या आपने कभी कोई ऐसी वस्तु खोई है जिसे आप बहुत चाहते थे? आप एक पैरा लिखकर बताइए कि तब आपको कैसा लगा और बताइए कि आपने किस प्रकार से अपनी क्षति को पूरा किया?)
Answer:
Yes, I have lost many things in life. But the loss of my camera will always remain fresh in my memory. My father had given it to me on my fourteenth birthday. I was very happy. I showed it to many friends. One day we went to see a match. We went in the local bus. I placed it on my seat. When the bus stop came, I left the bus and forgot the camera in the bus. It was lost forever. I remained sad for many days at that loss.
(हाँ, मैंने जिंदगी में बहुत-सी चीजें खोई हैं। लेकिन मेरे कैमरे का खोया जाना हमेशा मेरी यादों में ताजा रहेगा। इसे मेरे पिता जी ने मेरे चौदहवें जन्म दिवस पर दिया था। मैं बड़ा खुश था। मैंने इसे अपने बहुत-से मित्रों को दिखाया। एक दिन हम मैच देखने गए। हम लोकल बस से गए। मैंने इसे अपनी सीट पर रख दिया। जब बस स्टॉप आया तो मैं नीचे उतर गया और कैमरे को बस में ही भूल गया। यह हमेशा के लिए खो गया। उस क्षति पर मैं कई दिनों तक उदास रहा।)
JAC Class 10th English The Ball Poem Important Questions and Answers
Very Short Answer Type Questions
Question 1.
What has the boy lost in the water?
Answer: He has lost his ball in the water of the sea.
Question 2.
Where did the ball land finally?
Answer:
The ball landed finally in the water.
Question 3.
What was the reaction of the boy at the loss of his ball?
Answer:
The boy was sad and troubled at the loss of his ball.
Question 4.
Where was the boy staring down?
Answer:
The boy was staring down the harbour where his ball had gone.
Question 5.
What does ‘in the world of possessions’ means?
Answer:
It means the world of materialistic things.
Question 6.
Do you think the boy has lost something earlier?
Answer:
Yes, he has lost something earlier.
Question 7.
What lesson does the boy learn?
Answer:
He learns the lesson that gains and losses are the part and parcel of life.
Question 8.
Why is ‘money called external?
Answer:
Money is called external because we can replace the lost things with its help.
Question 9.
Why are the boy’s eyes desperate?
Answer:
His eyes are desperate because he has lost his ball.
Question 10.
Who is the poet of the poem “The Ball Poem?
Answer:
John Berryman.
Short Answer Type Questions
Question 1.
What does the poet notice at the beginning of the poem?
(कविता के आरंभ में कवि क्या देखता है?)
Answer:
The poet sees a boy playing near a harbour with a ball. The poet saw his ball bouncing. It bounced and fell into the water of the harbour. The boy lost his ball. He became very sad.
(कवि बंदरगाह के समीप एक लड़के को गेंद के साथ खेलते हुए देखता है। कवि उसकी गेंद को उछलते हुए देखता है। वह उछलकर बंदरगाह के पानी में गिर गई। लड़के ने अपनी गेंद खो दी। वह बहुत उदास हो गया।)
Question 2.
What was the effect of the loss of ball on the boy?
(गेंद के खो जाने का लड़के पर क्या प्रभाव पड़ा?)
Answer:
The poet sees the boy whose ball has fallen into the harbour. He describes the effect of the loss on the boy. The boy is shaken with grief. He trembles and stares down the harbour. His past days come alive in his mind.
(कवि उस लड़के को देखता है जिसकी गेंद बंदरगाह में गिर गई है। वह लड़के के ऊपर खो जाने के प्रभाव का वर्णन करता है। लड़का दुख से व्याकुल है। वह काँप रहा है और बंदरगाह की ओर एकटक देख रहा है। भूतकाल की यादें उसके मन में ताजा हो उठती हैं।)
Question 3.
Why does the poet decide not to give money to the boy or he buy another ball for him?
(कवि लड़के को धन क्यों नहीं देने का निर्णय लेता है अथवा उसके लिए नई गेंद क्यों नहीं खरीदता?)
Answer:
The poet says that he will not intrude upon the boy because he must learn to tolerate loss. The poet emphasises this loss. He thinks that money cannot compensate the sense of loss. So he doesn’t give the boy money or buy another ball for him.
(कवि कहता है कि वह लड़के की अवस्था में दखल नहीं देगा क्योंकि उसे क्षति को सहन करना सीखना होगा। कवि इस क्षति पर जोर देता है। वह सोचता है कि धन खो जाने की भावना की क्षतिपूर्ति नहीं कर सकता। इसलिए वह लड़के को धन नहीं देता या उसके लिए नई गेंद नहीं खरीदता।)
Question 4.
Explain the line, “And no one buys a ball back. Money is external”.
(इस पंक्ति का अर्थ समझाइए, “और कोई भी व्यक्ति खोई हुई गेंद को फिर से वापिस नहीं खरीद सकता। धन तो केवल बाहरी वस्तु है।)
Answer:
This line means that no one can buy something that is lost forever. No one can buy the boy that very ball which he has lost. Money is an external thing. It is a medium of possessing things. But even money cannot compensate the sense of loss suffered by a person.
(इस पंक्ति का अर्थ है कि कोई भी व्यक्ति एक बार हमेशा के लिए खो गई चीज को दोबारा नहीं खरीद सकता। कोई भी उसी वाली गेंद को, जो खो गई है, लड़के के लिए दोबारा नहीं खरीद सकता। धन तो एक बाहरी वस्तु है। यह वस्तुओं का स्वामित्व रखने का साधन है। लेकिन धन भी खो जाने की भावना की क्षतिपूर्ति नहीं कर सकता जिससे कोई व्यक्ति पीड़ित होता है।)
Question 5.
Why does the poet say, “Balls will be lost always”?
(कवि क्यों कहता है, “गेंदें हमेशा खो जाती रहेंगी” ?)
Answer:
Here balls are the symbol of man’s possessions. We love our things. Some things are dearer to us than the others. But nothing is permanent in life. We may lose our dear things. Then we suffer from a sense of loss. This is experienced by everyone in life. That is why, the poet says, “Balls will be lost always”.
(यहाँ पर गेंदें मनुष्य की चीजों का प्रतीक हैं। हम अपनी चीजों से प्यार करते हैं। कुछ चीजें हमें दूसरी चीजों की तुलना में अधिक प्रिय होती हैं। लेकिन जीवन में कुछ भी स्थायी नहीं है। हम अपनी प्रिय चीजों को खो सकते हैं। तब हम खो जाने की भावना से पीड़ित होते हैं। इसका जीवन में प्रत्येक व्यक्ति के द्वारा अनुभव किया जाता है। यही कारण है कि कवि कहता है, “गेंदें हमेशा खो जाती रहेंगी।”)
Essay Type Questions
Question 1.
Write the brief summary of John Berryman’s poem “The Ball Poem’ in your own words.
(जान बेरीमन की कविता ‘The Ball Poem’ का संक्षिप्त सारांश अपने शब्दों में लिखें।)
Answer:
A boy loses a ball in the water. He is very upset. Though the ball does not cost too much but it gives a big shock to him. He keeps staring at the place where his ball has gone. The poet sees all this but he doesn’t interfere with the boy’s ruminations. The poet thinks that the loss of the ball will teach the boy a lesson of accepting loss with tolerance and pleasure. Everyone has to lose something or the other in this world still they are to survive and fulfil their obligations. This loss makes the boy learn that gains and loses are part and parcel of life. One should accept them as a common matter.
(एक लड़का पानी में अपनी गेंद खो देता है। वह बहुत व्यथित है। यद्यपि गेंद की कीमत अधिक नहीं है, लेकिन इसका लड़के को गहरा आघात लगता है। वह उस स्थान की ओर एकटक देखता रहता है जहाँ उसकी गेंद गई है। कवि यह सब कुछ देखता है लेकिन वह लड़के के चिंतन में विघ्न नहीं डालता। कवि सोचता है कि गेंद के खो जाने से लड़का क्षति को सहनशीलता और प्रसन्नता के साथ सहना सीख जाएगा। प्रत्येक व्यक्ति को इस संसार में अपनी एक या दूसरी चीज खोनी होती है और फिर भी उन्हें जिंदा रहना पड़ता है और अपने दायित्वों को पूरा करना पड़ता है। यह क्षति लड़के को सबक सिखाती है कि लाभ और हानियाँ जीवन के अभिन्न अंग हैं। व्यक्ति को इन्हें सामान्य वस्तु मानना चाहिए।)
Question 2.
What is the Central Idea of the poem ‘The Ball Poem”?
(‘The Ball Poem’ कविता का केन्द्रीय विषय क्या है?)
Answer:
The central idea of the poem is the sense of loss in life’. Loss is a fact of life. The sooner man learns to tolerate it, the better it is. When we lose something for the first time, we feel very sad. But later we learn to live with our loss. In this poem the boy loses his ball. He is very sad. The poet can buy him another ball. But he does not want to do so. He wants that the boy must learn the bitter truth of life that everyone can suffer the loss of something dear.
(‘जीवन में खो जाने की भावना’ कविता का केन्द्रीय विषय है। खो जाना जीवन की सच्चाई है। जितनी जल्दी मनुष्य इसे सहन करना सीख जाता है, उतना अधिक अच्छा होता है। जब हम पहली बार कोई चीज खोते हैं, तो हम बहुत उदास होते हैं। लेकिन बाद में हम अपनी क्षति के साथ जीना सीख जाते हैं। इस कविता में लड़का अपनी गेंद खो देता है। वह बहुत उदास है। कवि उसके लिए दूसरी गेंद खरीद सकता है। लेकिन वह ऐसा नहीं करना चाहता। वह चाहता है कि लड़का जीवन की इस कटु सच्चाई को सीख ले कि प्रत्येक व्यक्ति अपनी प्रिय चीज की क्षति को सहन कर सकता है।)
Multiple Choice Questions
Question 1.
Who loses his ball?
(A) the poet
(B) the boy
(C) both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(B) the boy
Question 2.
Where has the boy lost his ball?
(A) in the water
(B) in the school
(C) in the fire
(D) at home
Answer:
(A) in the water
Question 3.
How does the boy feel when he loses his ball?
(A) confused
(B) shaken
(C) trembling
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above
Question 4.
What does the poet say about money?
(A) internal
(B) external
(C) useless
(D) all of the above
Answer:
(B) external
Question 5.
What does the poet say about this world is made of?
(A) possessions
(B) happiness
(C) joys
(D) troubles
Answer:
(A) possessions
Question 6.
The boy remembers his …………. … days.
(A) infancy
(B) young
(C) old
(D) all of the above
Answer:
(B) young
Question 7.
What could the poet buy for the boy?
(A) book
(B) bag
(C) ball
(D) toys
Answer:
(C) ball
Question 8.
How are the boy’s eyes?
(A) brilliant
(B) dull
(C) desperate
(D) all of the above
Answer:
(C) desperate
Question 9.
What meaning is the boy learning?
(A) meaning of loss
(B) meaning of life
(C) meaning of playing
(D) meaning of happiness
Answer:
(A) meaning of loss
Question 10.
Who is the poet of the poem ‘The Ball Poem’?
(A) Carolyn Wells
(B) John Berryman
(C) Leslie Norris
(D) Robin Klein
Answer:
(B) John Berryman
The Ball Poem Important for Comprehension Of Stanzas
Read the following stanzas and answer the questions that follow:
STANZA 1
What is the boy now, who has lost his ball,
What, what is he to do? I saw it go
Merrily bouncing, down the street, and then
Merrily over-there it is in the water!
Questions:
(a) What becomes peculiar of the boy who has lost his ball?
(b) What did the poet see?
(c) Where did the ball land finally?
(d) What has the boy lost?
(e) Name the poem and the poet.
Answer:
(a) The boy is confused as to what he is to do.
(b) The poet saw the ball bouncing towards the water.
(c) It landed finally in the water.
(d) The boy has lost his ball.
(e) Poem: The Ball Poem, Poet: John Berryman.
STANZA 2
No use to say ‘O there are other balls’
An ultimate shaking grief fixes the boy
As he stands rigid, trembling, staring down
All his young days into the harbour where
His ball went.
Questions:
(a) How do people generally comfort a boy who has lost his ball?
(b) What does he stare at?
(c) What comes to his mind when he looks at the ball?
(d) Why is the boy so sad?
(e) Where was the boy staring at?
Answer:
(a) People generally comfort him by saying, “There are other balls.”
(b) He stares at the ball which has fallen in the water.
(c) When he looks at the ball, all his young days come to his mind.
(d) He is grief-stricken at the loss of his ball.
(e) He was staring down the harbour where his ball had gone.
STANZA 3
I would not intrude on him;
A dime, another ball, is worthless. Now.
He senses first responsibility
In a world of possessions.
Questions:
(a) Who does the word ‘he’ refer to?
(b) Why is money or another ball worthless for the boy?
(c) How does the boy sense responsibility?
(d) What kind of a world is it?
(e) Name the poem and the poet.
Answer:
(a) The word ‘he’ refers to the boy whose ball has lost.
(b) Money or another ball is worthless for the boy because he has lost something dear to him. He is suffering from a sense of loss.
(c) He senses responsibility when his possessed ball is lost.
(d) It is a materialistic world.
(e) Poem : The Ball Poem, Poet: John Berryman.
STANZA 4
He senses first reponsibility
In a world of possessions.
People will take Balls, balls will be lost always, little boy,
And no one buys a ball back. Money is external.
Questions:
(a) Name the poem and the poet.
(b) Who senses first responsibility?
(c) What does the poet mean when he says, “World of Possessions”?
(d) What does the poet mean by “Money is external”?
(e) What does the poet mean by saying “Balls will be lost always”?
Answer:
(a) Poem: The Ball Poem, Poet: John Berryman
(b) The boy who lost the ball senses first responsibility.
(c) It means the world of materialistic things.
(d) It means that it always meant to be spent.
(e) The poet wants to say that the loss of dear things is a fact of life.
STANZA 5
He is learning, well behind his desperate eyes,
The epistemology of loss, how to stand up
Knowing what every man must one day know
And most know many days, how to stand up.
Questions:
(a) How are the boy’s eyes?
(b) Why are the boy’s eyes “desperate’?
(c) What is the boy learning?
(d) What is the boy going to know?
(e) Who is the poet of this poem?
Answer:
(a) The boy’s eyes are desperate.
(b) The boy’s eyes are desperate’ because he has lost his ball.
(c) The boy is learning the meaning of loss.
(d) He is going to know the universal truth that almost all men lose something and they have to compromise with their loss.
(e) John Berryman is the poet of this poem.
The Ball Poem Summary in English
The Ball Poem Introduction in English
In this poem John Berryman tells us about our reactions at some material loss. A boy loses a ball in the water. He is very upset at the loss of the ball. A ball does not cost much. It is not even difficult to buy a new ball. But the poet wants the child to understand that losing things is a common thing of life.
The Ball Poem Summary in English
A boy loses a ball in the water. He is very upset. Though the ball does not cost too much but it gives a big shock to him. He keeps staring at the place where his ball has gone. The poet sees all this but he doesn’t interfere with the boy’s ruminations. The poet thinks that the loss of the ball will teach the boy a lesson of accepting loss with tolerance and pleasure. Everyone has to lose something or the other in this world still they are to survive and fulfil their obligations. This loss makes the boy learn that gains and loses are part and parcel of life. One should accept them as a common matter.
The Ball Poem Summary in Hindi
The Ball Poem Introduction in Hindi
(इस कविता में कवि जॉन बेरीमैन किसी भौतिक वस्तु के खो जाने पर हमारी प्रतिक्रियाओं के बारे में बताता है। एक लड़का पानी में एक गेंद खो देता है। गेंद के खो जाने से वह बहुत दुखी होता है। एक गेंद की ज्यादा कीमत नहीं होती। एक नई गेंद खरीदना भी कोई अधिक कठिन काम नहीं होता। लेकिन कवि चाहता है कि बच्चा यह सीख जाए कि चीजों का खो जाना जीवन की एक सामान्य बात है।)
The Ball Poem Summary in Hindi
एक लड़का पानी में अपनी गेंद खो देता है। वह बहुत व्यथित है। यद्यपि गेंद की कीमत अधिक नहीं है, लेकिन इसका लड़के को गहरा आघात लगता है। वह उस स्थान की ओर एकटक देखता रहता है जहाँ उसकी गेंद गई है। कवि यह सब कुछ देखता है लेकिन वह लड़के के चिंतन में विघ्न नहीं डालता। कवि सोचता है कि गेंद के खो जाने से लड़का क्षति को सहनशीलता और प्रसन्नता के साथ सहना सीख जाएगा। प्रत्येक व्यक्ति को इस संसार में अपनी एक या दूसरी चीज खोनी होती है और फिर भी उन्हें जिंदा रहना पड़ता है और अपने दायित्वों को पूरा करना पड़ता है। यह क्षति लड़के को सबक सिखाती है कि लाभ और हानियाँ जीवन के अभिन्न अंग हैं। व्यक्ति को इन्हें सामान्य वस्तु मानना चाहिए।
The Ball Poem Translation in Hindi
STANZA 1
What is the boy now, who has lost his ball,
What, what is he to do? I saw it go
Merrily bouncing, down the street, and then
Merrily over-there it is in the water!
Word-meanings: Merrily = happily (खुशी से); bouncing = jumping (उछलना)।
(हिंदी अनुवाद-अब लड़के को क्या हो गया है जिसकी अपनी गेंद गुम हो गई है। अब उसे क्या करना है ? मैंने गेंद को खुशी से नीचे गली में उछलते हुए और तब खुशी से ऊपर उठते हुए देखा और वह वहाँ पानी में है!)
STANZA 2
No use to say ‘O there are other balls’
An ultimate shaking grief fixes the boy
As he stands rigid, trembling, staring down
All his young days into the harbour where His ball went
Word-meanings: Ultimate = final (अंतिम); grief = sorrow (दु:ख); rigid = hard (कठोर); trembling = shaking (काँपना); harbour = port (बंदरगाह)।
(हिन्दी अनुवाद-यह कहने से कोई फायदा नहीं है कि ‘और अन्य गेंदें भी हैं’: लड़के को एक अंतिम हिला देने वाला दुःख स्थिर कर देता है, जैसे कि वह स्थिरता से, काँपता हुआ खड़ा है और अपने बीते हुए दिनों के बारे में सोच रहा है और बंदरगाह में उस जगह पर घूर रहा है जहाँ उसकी गेंद चली गई है।)
STANZA 3
I,would not intrude on him;
A dime, another ball, is worthless.
Now He senses first responsibility
In a world of possessions.
Word-meanings: Intrude = interfere (दखल देना); dime = a coin (सिक्का); worthless = useless (बेकार); world of possessions = materialistic world (भौतिक संसार)।
(हिन्दी अनुवाद-मैं उसकी अवस्था में दखल नहीं दूँगा। उसके लिए पैसा या दूसरी गेंद बेकार है। अब वह भौतिक संसार में पहली जिम्मेदारी का अहसास करता है।)
STANZA 4
People will take
Balls, balls will be lost always, little boy.
And no one buys a ball back.
Money is external
Word-meaning: External = of the outside (बाहरी)।
(हिन्दी अनुबाद-कवि कहता है कि छोटे बच्चे लोग तो गेंदें लेंगे और गेंदें सदा गुम होती रहेंगी और कोई भी व्यक्ति खोई हुई गेंद को फिर से वापिस नहीं खरीद़ सकता। धन तो केवल एक बाहरी वस्तु है।)
STANZA 5
He is learning, well behind his desperate eyes,
The epistemology of loss, how to stand up
Knowing what every man must one day know
And most know many days, how to stand up.
Word-meanings: Desperate = hopeless (निराश); epistemology = science of knowledge (ज्ञान का विज्ञान)।
(हिन्दी अनुवाद-अपनी निराश आँखों के पीछे, वह नुकसान होने के अर्थ, अर्थात् इसकी हालत को देख रहा है। वह इस बात को सीख रहा है कि वह कैसे खड़ा रहे। यह जानकर कि एक दिन प्रत्येक व्यक्ति समझ जाएगा और बहुत-से तो आने वाले दिनों में जानेंगे कि इसे किस प्रकार सहयोग दिया जाए।)