JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

JAC Board Class 10th English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

JAC Class 10th English Amanda Textbook Questions and Answers

Thinking about the Poem (Page 62)

Question 1.
How old do you think Amanda is? How do you know this ?
(आपके विचार में आमांडा की आयु कितनी है? आपको इसके बारे में कैसे पता चलता है?)
Answer:
I think Amanda is a teenager, that is, around 12 or 13. She has acne on her face. Usually, boys or girls at this age have them on their faces.
(मेरे विचार में आमांडा एक किशोरी है, जिसकी आयु 12 या 19 वर्ष है। उसके चेहरे पर मुहाँसे हैं। प्रायः इसी उम्र के लड़कों 0 लड़कियों के चेहरों पर मुहाँसे निकलते हैं।)

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 2.
Who do you think is speaking to her?
(आपके विचार में उससे कौन बातें कर रहा रही है।)
Answer:
It is either her mother or father, one speaking to her.
(उसकी माता या पिता में से, कोई एक उससे बातें कर रहा है।)

Question 3.
Why are Stanzas 2, 4 and 6 given in parenthesis?
(पद्यांश2,4 और 6 अकेट में क्यों दिए गए है?)
Answer:
Stanzas 2,4 and 6 are given in parenthesis because they are not spoken by the speaker. Here there is a change in narration. These stanzas reflect the thoughts of a day-dreaming girl, that is, Amanda.

(पद्यांश 2, 4 और 6 वैकेट में दिए गए हैं क्योंकि वे वक्ता के द्वारा नहीं बोले गए हैं। अतः इनमें कथन का परिवर्तन आ रहा है। ये पद्यांश एक कल्पनाशील लड़की के विचारों को व्यक्त करते हैं जिसका नाम आमांडा है।)

Question 4.
Who is the speaker in Stanzas 2,4and 6? Do you think this speaker is listening to the speaker in Stanzas 1, 3, 5 and 7?
(पद्यांश 24 और 6 में वक्ता कौन है? क्या आपके विचार में यह क्क्ता पद्यांश 3,5,7के वक्ता की बात को सुन रहा है।)
Answer:
In stanza 2,4 and 6 the speaker is Amanda. In Stanza 2 the speaker is Amanda in the form of a mermaid, in stanza 4 in the form of an orphan and in stanza 6 in the form of a fairy. She does not listen to the speaker of stanzas 1, 3, 5 and 7 as she is a day-dreaming girl.

(stanza 2, 4 और 6 की वक्ता आमांडा है। stanza 2 में वह एक जलपरी के रूप में, stanza 4 में एक अनाथ के रूप में और stanza 6 में एक परी के रूप में वक्ता है। वह stanza 1,3,5 और 7 के वक्ता की बात को नहीं सुनती क्योंकि वह एक कल्पनाशील लड़की है।)

Question 5.
What could Amanda do if she were a mermaid?
(यदि आमांडा एक जलपरी होती तो वह क्या कर सकती वी?)
Answer:
If Amanda were a mermaid, she could move about in the green sea blissfully.
(यदि आमांडा एक जलपरी होती तो वह प्रसन्नतापूर्वक समुद्र में विचरण कर सकती थी।)

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 6.
Is Amanda an orphan? Why does she say so?
(क्या आमांड एक अनाय है? वह ऐसा क्यों कहती है?)
Answer:
No, Amanda is not an orphan wandering in the street. It is clear in stanga 4. She says so because she wants to have freedom which perhaps she does not have being a parental child.
(नहीं, आमांडा गली में घूमने वाली एक अनाथ लड़की नहीं है। इसका पता हमें stanxa4 में चलता है। वह ऐसा इसलिए कहती है क्योंकि वह पूरी स्वतंत्रता चाहती है जोकि उसे माता-पिता के होने से नहीं मिल पा रही है।)

Question 7.
Do you know the story of Rapunzel? Why does she want to be Rapunzel?
(क्या आपको रेपुंजल की कहानी के बारे में पता है? वह रेपंज़ल क्यों बनना चाहती है?)
Answer:
Rapunzel is the heroine of a fairy story. She is a beautiful girl with long hair. She is imprisoned in a tall tower by a witch. In the story a handsome prince comes and is able to climb to the top of the tower to meet her. He calls out to her, “Rapunzel, Rapunzel, let down your long hair.” Amanda wants to be Rapunzel because then she will have long hair and her prince charming will come to rescue her from her dull life.

रिपुंजल परियों की एक कहानी की नायिका है। वह लंबे बालों वाली एक सुंदर लड़की है। उसके एक जादूगरनी के द्वारा एक ऊँचे टॉवर में बंदी बना लिया जाता है। कहानी में एक सुंदर राजकुमार आता है और उससे मिलने के लिए टॉवर के शिखर पर चढ़ जाने में सफल हो जाता है। वह उसे पुकारता है, “रेपुंज़ल, रेपुंजल, अपने लंबे बालों को नीचे गिराओ।” आमांडा रेपुंजल बनना चाहती है क्योंकि तब उसके लंबे बाल होंगे और उसका आकर्षक राजकुमार उसे नीरसता भरे जीवन से बचाने के लिए आएगा।)

Question 8.
What does the girl yearn for? What does this poem tell you about Amanda?
(लड़की किस चीज की इच्छा करती है? यह कविता आपको आमांडा के विषय में क्या बताती है?)
Answer:
The girl yearns for freedom. She wants to lead her life the way she likes. Perhaps she does not get freedom in her house. That is why, in her day-dreams, she imagines her to be free and charming.
(लड़की स्वतंत्रता की इच्छा करती है। वह अपने जीवन को अपनी मर्जी के अनुसार जीना चाहती है। शायद उसे अपने घर में स्वतंत्रता नहीं मिलती। यही कारण है कि वह सारा दिन स्वतंत्र होने और आकर्षक होने के ख्वाब देखती रहती है।)

Question 9.
Read the last stanza. Do you think Amanda is sulking and is moody?
(अंतिम stanza को पढ़िए। क्या आपके विचार में आमांडा उदासीन और अपने में मस्त रहने वाली लड़की है?)
Answer:
The speaker thinks that Amanda is sulking. In fact, Amanda is not happy with her surroundings. She often escapes to the world of day-dreams. That is why, when she comes back from those dreams to the world of harsh reality, she seems to be sulking.
(वक्ता की सोच है कि आमांडा एक उदासीन लड़की है। वास्तव में आमांडा अपने वातावरण से संतुष्ट नहीं है। वह प्रायः ख्वाबों की दुनिया में चली जाती है। यही कारण है कि जब वह उन ख्वाबों से कटु सच्चाइयों वाले संसार में वापिस लौटती है तो वह उदासीन लगती है।)

JAC Class 10th English Amanda Important Questions and Answers

Very Short Answer Type Questions

Question 1.
What does the speaker ask Amanda not to do to her nails?
Answer:
The speaker asks Amanda not to bite her nails.

Question 2.
What should Amanda not to do to her soldiers?
Answer:
She should not hunch her soldiers.

Question 3.
How should Amanda sit?
Answer:
She should sit straight

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 4.
What does Amanda wish to do in the sea?
Answer:
She wishes to drift blissfully with the soft-moving waves of the sea.

Question 5.
What was Amanda to finish?
Answer:
She was to finish her homework.

Question 6.
Has Amanda cleaned her shoes?
Answer:
No, she has not cleaned her shoes.

Question 7.
If Amanda is an orphan, what will she do?
Answer:
She will roam about in the streets.

Question 8.
How is silence described?
Answer:
Silence is described as golden.

Question 9.
What is Amanda prohibited to eat?
Answer:
She is prohibited to eat chocolate.

Question 10.
Why should Amanda not eat chocolate?
Answer:
She should not eat chocolate as it causes acne.

Question 11.
Who was Rapunzel?
Answer:
Rapunzel was a fairy with very long hair.

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 12.
What did Rapunzel do with her long hair?
Answer:
She let her hair fall down from the castle for her lover to climb up holding them.

Short Answer Type Questions

Question 1.
How does Amanda is seen behaving when the poem starts? What does the speaker ask her not to do?
(जब कविता आरंभ होती है तो आमांडा कैसा व्यवहार करती हुई दिखाई देती है? वक्ता उसे क्या नहीं करने के लिए कहता है?)
Answer:
When the poem beings, we find that Amanda is biting her nails. She is She is sitting in a slouching posture. That is why, the speaker asks her to behave normally. He asks her not to bite her nails and hunch her shoulders. She should sit up straight

(जब कविता आरंभ होती है तो हम देखते हैं कि आमांडा अपने नाखून दाँतों से काट रही है। वह अपने कंधों को उचका रही है। वह दुबके हुए आसन में बैठी है। यही कारण है कि वक्ता उसे ठीक प्रकार से व्यवहार करने के लिए कहता है। वह उससे कहता है कि वह अपने नाखूनों को मत काटे और कंचे मत उचकाए। उसे सीधा होकर बैठना चाहिए।)

Question 2.
How is the sea portrayed in the poem “Amanda”?
(‘आमांडा’ कविता में समुद्र को किस प्रकार चित्रित किया गया है?)
Answer:
The sea is portrayed as peaceful and beautiful in the poem. If Amanda is a mermaid she could move about in the green sea blissfully.
(समुद्र को शांत और सुंदर चित्रित किया गया है। यदि आमांडा एक जलपरी होती तो वह प्रसन्नतापूर्वक समुद्र में विचरण कर सकती थी।)

Question 3.
What three things did the speaker ask Amanda to do which she has not done?
(वक्ता आमांडा से कौन-कौन सी तीन चीजें करने को कहता है जो उसने नहीं की है?).
Answer:
The speaker asks Amanda to finish her homework. Then he asks her if she has cleaned up her room. Finally he finds that her shoes are not clean even though he had asked her to clean them.

(वक्ता आमांडा से अपना गृहकार्य पूरा करने के लिए कहता है। तब वह उससे पूछता है कि क्या उसने अपना कमरा साफ कर लिया है। अंततः वह देखता है कि उसके जूते साफ नहीं हैं, जबकि उसने उसे जूते साफ करने के लिए कहा था।)

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 4.
How does Amanda describe her life as an orphan?
(आमांडा अनाथ के रूप में अपने जीवन का वर्णन कैसे करती है?)
Answer:
Amanda says that she is an orphan. She is free and roams the street. There is a soft dust in the street under her feet. She walks silently and creates patterns on the soft dust with her bare feet. She thinks that silence is golden and freedom is sweet.

(आमांडा कहती है कि वह एक अनाथ है। वह स्वतंत्र है और सड़कों पर घूमती है। उसके पाँवों के नीचे सड़क पर मुलायम धूल है। वह सावधानीपूर्वक चलती है और मुलायम धूल पर अपने नंगे पाँवों के निशान छोड़ती है। वह सोचती है कि चुप्पी सोने के समान है और स्वतंत्रता का अहसास मधुर होता है।)

Question 5.
Why is Amanda forbidden to eat chocolate ? How does Amanda behave when she is addressed by the speaker ?
(आमांडा को चॉकलेट खाने की मनाही क्यों है? आमांडा कैसे व्यवहार करती है जब वक्ता के द्वारा उसे संबोधित किया जाता है?)
Answer:
The speaker asks Amanda not to eat chocolate. It is because she has had acnes already. Eating chocolate might create more pimples. Amanda listens to the speaker without raising her face.
(वक्ता आमांडा को चॉकलेट न खाने के लिए कहता है। ऐसा इसलिए है क्योंकि उसे पहले ही मुहाँसे निकले हुए हैं। चॉकलेट खाने से और अधिक मुहाँसे निकल सकते हैं। आमांडा अपना चेहरा ऊपर उठाए बिना वक्ता की बात सुनती है।)

Question 6.
Why does Amanda say, ‘I am Rapunzel’? What does she promise not to do?
(आमांडा क्यों कहती है “मैं रेपंजल हूँ”? वह क्या नहीं करने का वायदा करती है?)
Answer:
Rapunzel was a beautiful girl with long hair. She was locked up in a tower by a witch. In her imagination, Amanda thinks herself to be like Rapunzel who led a peaceful life. She promises never to let down her bright hair.

(रपुंजल लंबे बालों वाली एक सुंदर लड़की थी। उसे एक जादूगरनी के द्वारा एक टॉवर में बंदी बना दिया गया था। अपनी कल्पना में आमांडा, रेपुंजल बनने की सोचती है जो कि शांत जीवन व्यतीत करती है। वह वायदा करती है कि वह अपने चमकीले बालों को कभी नीचे नहीं गिराएगी।)

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 7.
What does the speaker tell Amanda in the end? What is the speaker afraid of?
(वक्ता अंत में आमांडा को क्या बताता है? वक्ता को किस बात का डर है?)
Answer:
The speaker thinks that Amanda is sulking and moody. He thinks that Amanda is always moody. He asks her not to sulk because he is afraid that people will think that he is nagging Amanda.

(वक्ता सोचता है कि आमांडा उदासीन और अपने में मस्त रहने वाली लड़की है। वह सोचता है कि आमांडा हमेशा अपने आप में मस्त रहती है। वह आमांडा से कहता है कि वह उदासीन न रहे क्योंकि उसे डर है कि कहीं लोग उससे यह न कहें कि उसने आमांडा के साथ झगड़ा किया है।)

Essay Type Questions

Question 1.
Write the brief summary of poem ‘Amanda’ in your own words.
(कविता ‘Amanda’ का संक्षिप्त सारांश अपने शब्दों में लिखें।)
Or
What is the poem ‘Amanda’ about? What are the things Amanda is asked to do and not to do?
(आमांडा कविता किस बारे में है? आमांडा को क्या करने और क्या न करने के लिए कहा जाता है?)
Answer:
This poem is about the views of a small girl named Amanda about liberty in life. She is instructed not to bite her nails and not to hunch her shoulders. She is instructed to sit straight. She wants freedom and wishes to draft in the sea like a mermaid. The speaker asks her if she has done her homework, cleaned her room and shoes. The girl wishes that she should be an orphan roaming freely in the dusty streets. The speaker forbids her to eat chocolate but the little girl does not even look at the speaker because she does not like this type of restrictions. She considers herself to be Rapunzel and yearns that some prince will come for the sake of her liberty.

(यह कविता आमांडा नामक एक छोटी लड़की के जीवन की आजादी के बारे में, उसके विचारों के बारे में बताती है। उसे हिदायत दी जाती है कि वह अपने नाखूनों को दाँतों से न काटे और अपने कंधों को न उचकाए। उसे सीधे बैठने की हिदायत दी जाती है। वह स्वतंत्रता की चाह रखती है और एक जलपरी की भाँति समुद्र में विचरण करना चाहती है। वक्ता उससे पूछता है कि क्या उसने अपना गृहकार्य कर लिया है और अपना कमरा तथा जूते साफ कर लिए हैं। इस पर लड़की कामना करती है कि वह एक अनाथ बच्ची होती और अपनी मर्जी से धूलभरी सड़कों पर घूमती रहती। वक्ता उसे चॉकलेट खाने से मना करता है लेकिन छोटी लड़की उसकी ओर देखती भी नहीं है क्योंकि उसे इस तरह के प्रतिबंध पसंद नहीं हैं। वह स्वयं को रेपुंज़ल मानती है और इच्छा करती है कि किसी दिन कोई राजकुमार उसे स्वतंत्र कराने के लिए आएगा।)

Question 2.
What is the Central Idea of the poem Amanda?
(‘Amanda’ कविता का केन्द्रीय विषय क्या है?)
Answer:
Every child feels that he/she is controlled and instructed not to do one thing or another. The child feels that his/her freedom is being curtailed. In this poem the poet Robin Klein expresses the views of a small girl, Amanda, about liberty in life. How does the girl react to the restiction imposed upon her by her parents is very interesting. The central idea of the poem is that children love freedom. They do not want many restrictions on their activities. Secondly, they have a dream world of their own. They like to spend most of their time in that dream world. But the elders are always destroying that dream world by ordering them around.

(प्रत्येक बच्चा महसूस करता है कि उसे एक या दूसरी चीज़ करने से नियंत्रित या निर्देशित किया जाता है। बच्चा महसूस करता है कि उसकी स्वतंत्रता का हनन किया जा रहा है। इस कविता में कवि रोबिन क्लाइन आमांडा नामक एक छोटी लड़की के जीवन में स्वतंत्रता के विषय में विचारों को प्रदर्शित करता है। लड़की अपने माता-पिता के द्वारा अपने लगाए गए प्रतिबंधों पर कैसे प्रतिक्रिया करती है, यह बहुत रोचक है। इस कविता का केंद्रीय विचार यह है कि बच्चे स्वतंत्रता को पसंद करते हैं। वे अपनी गतिविधियों पर अधिक अंकुश नहीं चाहते। दूसरे, उनका अपना ही सपनों का संसार होता है। वे अपना अधिकतर समय उसी स्वप्नलोक में बिताना चाहते हैं। लेकिन बड़े लोग हमेशा ही उन्हें आदेश देकर उनके इस स्वप्नलोक को भंग करते रहते हैं।) .

Multiple Choice Questions

Question 1.
What was Amanda doing?
(A) biting her nails
(B) hunching her shoulders
(C) slounching her back
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above

Question 2.
What had the speaker asked Amanda to do?
(A) doing her homework
(B) sleeping
(C) eating
(D) playing
Answer:
(A) doing her homework

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 3.
How does Amanda imagine herself?
(A) mermaid
(B) monster
(C) fish
(D) girl
Answer:
(A) mermaid

Question 4.
What task was given to Amanda by the speaker?
(A) doing homework
(B) cleaning room
(C) cleaning shoes
(D) all of the above
Answer:
(D) all of the above

Question 5.
What does Amanda consider herself?
(A) good player
(B) orphan
(C) very intelligent
(D) very rich
Answer:
(B) orphan

Question 6.
What does the speaker forbide Amanda to eat?
(A) food
(B) fruit
(C) chocolate
(D) all of the above
Answer:
(C) chocolate

Question 7.
How does the speaker describe Amanda?
(A) sulking
(B) moody
(C) both (A) and (B)
(D) none of the above
Answer:
(C) both (A) and (B)

Question 8.
Who was Rapunzel?
(A) a fairy
(B) a witch
(C) a prince
(D) all of the above
Answer:
(A) a fairy

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

Question 9.
Who had imprisoned Rapunzel?
(A) the king
(B) the prince
(C) a witch
(D) Amanda
Answer:
(C) a witch

Question 10.
Who is the poet of the poem ‘Amanda’?
(A) Carolyn Wells
(B) Robin Klein
(C) Leslie Norris
(D) Robert Frost
Answer:
(B) Robin Klein

Amanda Important for Comprehension Of Stanzas

Read the following stanzas and answer the questions that follow :

STANZA 1

Don’t bite your nails, Amanda!
Don’t hunch your shoulders, Amanda!
Stop that slouching and sit up straight,
Amanda!

Questions:
(a) What is Amanda doing to her nails?
(b) What does she do to her shoulders?
(c) What is her sitting posture?
(d) How should Amanda sit?
(e) Name the poem and the poet.

Answer:
(a) She is biting her nails.
(b) She hunches her shoulders.
(c) She is sitting in a slouching posture.
(d) Amanda should sit straight.
(e) Poem: Amanda, Poet: Robin Klein

STANZA 2

(There is a languid, emerald sea,
where the sole inhabitant is me
a mermaid, drifting blissfully.)

Questions:
(a) Who do these lines refer to?
(b) How is the sea?
(c) Who is the sole inhabitant of the sea?
(d) Why is this stanza bracketed?
(e) What does the person referred want to do?
Answer:
(a) These lines refer to a little girl Amanda.
(b) The sea is peaceful and beautiful.
(c) Amanda is the mermaid who is the sole inhabitant of the green sea.
(d) This second stanza is bracketed because this is the day dream of Amanda
(e) Amanda wants to drift blissfully with the soft-moving waves of the sea.

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

STANZA 3

Did you finish your homework, Amanda?
Did you tidy your room, Amanda?
I thought I told you to clean your shoes,
Amanda!

Questions:
(a) What does the speaker ask Amanda about her homework?
(b) What does he ask her about her room?
(c) What was Amanda told to clean?
(d) Has Amanda cleaned her shoes?
(e) Name the poem and the poet.
Answer:
(a) The speaker asks Amanda if she has done her homework.
(b) He asks her if she had cleaned her room.
(c) Amanda was told to clean her shoes.
(d) No, Amanda has not cleaned her shoes.
(e) Poem: Amanda, Poet: Robin Klein.

STANZA 4

(I am an orphan, roaming the street.
I pattern soft dust with my hushed, bare feet.
The silence is golden, the freedom is sweet.)

Questions:
(a) Name the poem.
(b) What does the speaker say about silence and freedom?
(c) What does Amanda imagine herself to be?
(d) How does the speaker make designs?
(e) Find out a word from the stanza, similar in meaning to ‘wandering
Answer:
(a) The name of the poem is “Amanda!”.
(b) The speaker says that silence is golden and freedom is sweet.
(c) Amanda imagines herself to be an orphan.
(d) The speaker makes designs with her bare feet on the soft dust.
(e) Roaming.

STANZA 5

Don’t eat that chocolate, Amanda!
Remember your acne, Amanda!
Will you please look at me when
I’m speaking to you,
Amanda!

Questions:
(a) What does the speaker tell Amanda about chocolate?
(b) Why should she not eat chocolate, according to the speaker?
(c) What does the speaker want Amanda to do when he is talking to her?
(d) Was Amanda listening to the speaker?
(e) Name the poem and the poet.
Answer:
(a) The speaker tells Amanda not to eat chocolate.
(b) She should not eat chocolate as it causes acne.
(c) The speaker wants that Amanda should look at him when he is addressing her.
(d) No, Amanda was not listening to the speaker.
(e) Poem: Amanda, Poet: Robin Klein.

STANZA 6

(I am Rapunzel, I have not a care;
life in a tower is tranquil and rare;
I’ll certainly never let down my bright hair!)

Questions:
(a) Who was Rapunzel?
(b) What kind of life did Rapunzel lead?
(c) What did she do with her bright hair?
(d) What does the girl in these lines want to do?
(e) Which word in the Stanza means ‘peaceful”?
Answer:
(a) Rapunzel was a fairy with very long hair.
(b) She led a peaceful life in a tower in which she was imprisoned by a witch.
(c) She let her hair fall down from the castle for her lover to climb up holding them.
(d) She wants never let down her bright hair.
(e) tranquil

STANZA 7

Stop that sulking at once, Amanda!
You’re always so moody, Amanda!
Anyone would think that I nagged at you,
Amanda!

Questions:
(a) What is the name of the poem and the poet?
(b) Whom does the speaker ask to stop sucking?
(c) What kind of a girl was Amanda?
(d) What does the speaker fear people will think about him?
(e) Find words from the stanza which mean the same as: getting bad – tempered (ii) annoyed
Answer:
(a) The name of the poem is Amanda’ and the name of the poet is Robin Klein
(b) The speaker asks Amanda to stop sucking.
(c) She was freedom loving and moody.
(d) The speaker fears that people will think that he nags Amanda.
(e) (i) sulking (ii) nagged

Amanda summary in English

Amanda Introduction in English

Every child feels that he/she is controlled and instructed not to do one thing or another. The child feels that his/her freedom is being curtailed. In this poem the poet Robin Klein expresses the views of a small girl, Amanda, about liberty in life. How does the girl react to the restiction imposed upon her by her parents is very interesting.

(प्रत्येक बच्चा महसूस करता है कि उसे एक या दूसरी चीज़ करने से नियंत्रित या निर्देशित किया जाता है। बच्चा महसूस करता है कि उसकी स्वतंत्रता का हनन किया जा रहा है। इस कविता में कवि रोबिन क्लाइन आमांडा नामक एक छोटी लड़की के जीवन में स्वतंत्रता के विषय में विचारों को प्रदर्शित करता है। लड़की अपने माता-पिता के द्वारा अपने लगाए गए प्रतिबंधों पर कैसे प्रतिक्रिया करती है, यह बहुत रोचक है।)

Amanda Summary in English

This poem is about the views of a small girl named Amanda about liberty in life. She is instructed not to bite her nails and not to hunch her shoulders. She is instructed to sit straight. She wants freedom and wishes to draft in the sea like a mermaid. The speaker asks her if she has done her homework, cleaned her room and shoes. The girl wishes that she should be an orphan roaming freely in the dusty streets. The speaker forbids her to eat chocolate but the little girl does not even look at the speaker because she does not like this type of restrictions. She considers herself to be Rapunzel and yearns that some prince will come for the sake of her liberty.

Amanda summary in Hindi

Amanda Introduction in Hindi

(प्रत्येक बच्चा महसूस करता है कि उसे एक या दूसरी चीज़ करने से नियंत्रित या निर्देशित किया जाता है। बच्चा महसूस करता है कि उसकी स्वतंत्रता का हनन किया जा रहा है। इस कविता में कवि रोबिन क्लाइन आमांडा नामक एक छोटी लड़की के जीवन में स्वतंत्रता के विषय में विचारों को प्रदर्शित करता है। लड़की अपने माता-पिता के द्वारा अपने लगाए गए प्रतिबंधों पर कैसे प्रतिक्रिया करती है, यह बहुत रोचक है।)

Amanda Summary in Hindi

(‘यह कविता आमांडा नामक एक छोटी लड़की के जीवन की आजादी के बारे में, उसके विचारों के बारे में बताती है। उसे हिदायत दी जाती है कि वह अपने नाखूनों को दाँतों से न काटे और अपने कंधों को न उचकाए। उसे सीधे बैठने की हिदायत दी जाती है। वह स्वतंत्रता की चाह रखती है और एक जलपरी की भाँति समुद्र में विचरण करना चाहती है। वक्ता उससे पूछता है कि क्या उसने अपना गृहकार्य कर लिया है और अपना कमरा तथा जूते साफ कर लिए हैं। इस पर लड़की कामना करती है कि वह एक अनाथ बच्ची होती और अपनी मर्जी से धूलभरी सड़कों पर घूमती रहती। वक्ता उसे चॉकलेट खाने से मना करता है लेकिन छोटी लड़की उसकी ओर देखती भी नहीं है क्योंकि उसे इस तरह के प्रतिबंध पसंद नहीं हैं। वह स्वयं को रेपुंजल मानती है और इच्छा करती है कि किसी दिन कोई राजकुमार उसे स्वतंत्र कराने के लिए आएगा।)

Amanda Translation in Hindi

STANZA 1

Don’t bite your nails, Amanda!
Don’t hunch your shoulders, Amanda
Stop that slouching and sit up straight,
Amanda!

Word-meanings : Bite = nibble ( कुतरना) ; hunch = raise (उचकाना); straight = proper (सीधी); slouching = crouching (दुबकना)।

(हिंदी अनुवाद-अपने नाखून न कुतरो, आमांडा! अपने कंधे मत उचकाओ, आमांडा! दुबकना बंद करो और सीधे बैठ जाओ, आमांडा!)

STANZA 2

(There is a languid, emerald sea,
where the sole inhabitant is me
a mermaid, drifting blissfully.)

Word-meanings : Languid = relaxed/peaceful (शांत); inhabitant = dweller (निवासी); mermaid = water fairy (जलपरी); drifting blissfully = moving slowly (धीरे-धीरे चलना)।
(हिन्दी अनुवाद-वहाँ पर शांत और हरा सागर है, जहाँ पर मैं अकेली रहती हूँ-मैं एक शांत रूप से धीरे-धीरे चलने वाली जलपरी हूँ।)

STANZA 3

Did you finish your homework, Amanda?
Did you tidy your room, Amanda?
I thought I told you to clean your shoes,
Amanda!

Word-meaning: Tidy = clean (साफ़ करना)।

(हिन्दी अनुवाद-आमांडा, क्या तुमने अपना गृहकार्य खत्म कर लिया है ? आमांडा, क्या तुमने अपना कमरा सँवारा? मेरे विचार में मैंने आमांडा तुम्हें अपने जूते साफ़ करने के लिए कहा था!)

STANZA 4

(I am an orphan, roaming the street
I pattern soft dust with my hushed, bare feet
The silence is golden, the freedom is sweet)

Word-meanings: Orphan = one whose parents are dead (अनाथ); roaming $=$ wandering (घूमना); pattern = make designs (नमूने (आकृति) बनाना); hushed = silent (शांत); bare feet = shoeless (नंगे पाँव)।
हिन्दी अनुवाद-मैं एक अनाथ लड़की हूँ, जो गलियों में घूम रही हूँ। मैं खामोशी से अपने नंगे पाँव से नर्म धूल पर नमूने बनाती हूँ। खामोशी सुनहरी है, आज़ादी मधुर है।

STANZA 5

Don’t eat that chocolate, Amanda!
Remember your acne, Amanda!
Will you please look at me when I’m speaking to you,
Amanda!

Word-meaning: Acne = pimples (मुहाँसे)।

(हिन्दी अनुवाद-चॉकलेट मत खाओ, आमांडा ! अपने मुहाँसों को याद रखो, आमांडा! क्या तुम कृपा करके मेरी तरफ देखोगी जब मैं तुमसे बात कर रहा हूँ, आमांडा!)

JAC Class 10 English Solutions First Flight Poem 6 Amanda

STANZA 6

(I am Rapunzel, I have not a care;
life in a tower is tranquil and rare;
I’ll certainly never let down my bright hair!)

Word-meanings: Tranquil = peaceful (शांत); rare = uncommon (दुर्लभ); let down = let fall down, (गिराना)।

(हिन्दी अनुवाद-मैं रेपुंज़ल हूँ, मुझे कोई चिंता नहीं है। टॉवर में जीवन शांत और दुर्लभ है। निस्संदेह मैं कभी भी अपने चमकीले बाल ढीले नहीं करूँगी!)

STANZA 7

Stop that sulking at once, Amanda!
You ’re always so moody, Amanda!
Anyone would think that I nagged at you,
Amanda!

Word-meanings: Sulking = getting bad tempered (चिड़चिड़ा होना); nagged = quarreled (झगड़ना)।

(हिन्दी अनुवाद-आमांडा, चिड़चिड़ी बनना एकदम बंद कर दो! तुम सदा ही मूडी रही हो, आमांडा! कोई भी सोचेगा कि मैंने तुम्हारे साथ झगड़ा किया है, आमांडा!)

JAC Class 10 English Solutions

Leave a Comment